Úvod 2015 - MSC Preziosa MSC Preziosa 2015, 11.7.-18.7.2015

Bodově shrnuté poznatky z naší další plavby po Středomoří. Janov > Civitavecchia (Řím) > Palermo > Cagliari > Palma de Mallorca > Valencie > Marseille > Janov

Cesta do Janova se Student agency – Praha > Janov a zpět – 2x dospělí, 1x 12let dítě a 1x 15let mládežník = cena 13.430,- (na prázdninové termíny bohužel není možné uplatnit slevu First minute, kde by nám cena slezla o více jak 2tis)

– kvalitní servis SA je všeobecně známý, co nás zarazilo, bylo poměrně málo zastávek na protažení a WC cestou (3x 10min na 16h jízdy z Prahy do Janova), když se vyvalí 50lidí z busu, tak se za 10min nedá ani vystát fronta na WC, navíc na první zastávce ještě v ČR byl v noci záchod na benzínce.
– výhodou je dobrá poloha zastávky v Janově – cca 300m od vybraného hotelu (viz. dále) a 400m od stanice metra Brignole zavřený, vrcholem pak bylo, když stevardka WC v buse zamkla, nechápu, proč nebyly zastávky delší, protože jak cestou tam i zpět byla 10min zastávka před Milanem, řidiči hroooozně nervní a ať už jedeme dál a nakonec v Milaně pokaždé bus stál skoro 30min, protože jsme tam byli dřív
Ubytování v centru Janova – Hotel Ricci 2*.
https://www.booking.com/hotel/it/ricci.cs.html– minule jsme jeli autem a bydleli ve čtyřhvězdičkovém Best Westernu Airport, kde je cena stejná, ale poloha je 7km od přístavu
– hotel má jen 2hvězdy, čehož jsme se trochu báli, navíc hotel z venku nevypadá zrovna vábně, ale obsluha je velmi milá (přímo majitelé), pokoje čisté, dostatečně velké a hlavně tiché, mají i klimatizaci, v ceně je i snídaně – cena 80€/dvoulůžák nebo 120€ čtyřlůžák (manželská postel + palanda), cena byla vč. snídaně
– hotel má výbornou polohu – kousek od stanice busu, kam jsme dojeli, od metra s vlak. nádražím i od centra (na XX Settembre je to 5min, k Piazza De Ferrari 10min)

Na cestu do přístavu jsme si koupili 100min jízdenku na MHD – u hotelu nastoupili do metra na stanici Brignole a vystoupili na stanici Principe – stačí přejít silnici a jste v přístavu – nevyplatí se jízda načerno, v metru nás kontrolovali revizoři

Janov – check-in

– do přístavu jsme dorazili krátce po 9h, loď už tu byla a check-in už běžel, odevzdali jsme kufry, vyplnili kartičku, že nemáme horečku a ani že jsme nebyli v posledních týdnech v krizových oblastech, dostali čekací kartu s číslem 2 a vydali se do druhého patra terminálu, tady jsme bez jakékoliv fronty odevzdali web check-in, dostali palubní karty, vyfotili se před plátnem s lodí 🙂 a šli čekat nalodění. U check-inu jsme se potkali s animátorem, na kterého jsme měli štěstí u předešlých třech plaveb (náhoda jako prase – každá byla na jiné lodi :-)),
– při check-inu se nemusí u pultíku dávat platební karty k zablokování 250€ v případě, že chcete platit kartou, ale na lodi jsou v patře u recepce rozmístěné selfautomaty, kde si musíte do druhého dne po nalodění zaktivovat platební kartu a uvést sumu, kterou chcete strhnout. Poslední den se pak na account desku odevzdá podepsané vyúčtování. My jsme si nechali odečíst 308,50€ (nabízelo to 108,50 a 208,50€) nám to vyšlo tak akorát na servisní poplatky + nějakou útratu v logo shopu a bingo, přeplatek jsme měli cca 6€ a ten nám hotově vrátili. Přátelé, kteří měli přeplatek vyšší, tak jim sumu budou vracet do 3týdnů na účet. Jo a zkontrolujte si vyúčtování, my i přesto, že jsme měli allegrissimo, tak jsme měli naúčtovaných 3,22€. Nějak jsme to nechtěli řešit, ale když jsme nesli podepsanou fakturu, tak jsme se jen tak pro zajímavost zeptali, o co jde a obsluha za pultem zjistila,
že nám na bufetu omylem naúčtovali kafe, ačkoliv měli být s nulou. Fakturu nám hned opravili. – kajutu jsme měli překvapivě nachystanou už po té 10h, takže jsme si od pokojského vzali oranžové ručníky (také novinka oproti loňsku, ručníky se nevydávají u bazénu, ale mění je pokojský) a šli se po obědě rozvalit k zadnímu bazénu po společném pokecu a vyfocení nám nabídl priority boarding, takže jakmile on začal vyvolávat lidi z Aurea Spa a black card, tak na nás hodil očko, ať jdeme taky… a tak se stalo, že jsme byli první, kdo v Janově vkročil na loď 🙂
Civitavecchiaod lodě jezdí zdarma shuttle bus do města, tady už čeká spousta supů a odchytávají s nabídkami na výlety do Říma, tam jsme nechtěli (to si zorganizujeme sami jako samostatný několikadenní výlet), tak jsme prošli uličkou hrůzy a vydali se k pobřeží – tady jsme hledali 10m sochu námořníka je to ale putovní socha a my jí tady nestihli 🙁 koupili jsme aspoň magnetku za 1€ s motivem sochy a vydali se na městskou pláž k dvouhodinovému odpočinku
– zpět k lodi jsme šli pěšky, protože cesta na zastávku shuttle busu byla pomalu stejně daleko, jako loď samotná
Palermo – město mafie.
Loď parkuje de facto ve městě, před lodí čeká plno tuctuců, koňských povozů, taxi i busy hop on off, ale chtěli jsme město prozkoumat, tak jsme si okruh městem dali po svých.
Vzali jsme to po Via Roma ke katedrále a odsud směrem k pobřežní promenádě přes park Giardino Garibaldi – doporučuju, jsou tu nádherné 150let staré stromy (Ficus magnolioides) a jako bonus volná wifi 🙂

Cagliariod lodi jede opět zdarma shuttle bus na konec přístavu k ulici Via Roma, zde jsme si v infocentru vzali mapu a na radu obsluhy se vydali k cca 150m doleva vzdálené stanice busu (bacha, nemyslím tu přímo před přístavem, tady nejdou koupit jízdenky). Stanice je v takovém parčíku a je to konečná několika linek, pro cestu na městskou pláž Poetto je potřeba počkat na linku PQ, PT nebo Poetto express. V budce u zastávky je pán, který prodává jízdenky – a jinak, než italsky nemluví 🙂 jedna jízdenka na bus je za 1,20€, koupili jsme si je rovnou na cestu zpět, orážejí se přímo v autobusu a platí tuším 90min, cesta na pláž trvá busem cca 20min

– vystoupili jsme na první zastávce u pláže (je 9km dlouhá) a na pláži jsme si koupili v plážovém klubu dvě lehátka se slunečníkem, cena je odstupňovaná podle vzdálenosti od moře – 1. řada 25€, 2.-3. řada 20€, 4.-5. řada 15€, my si vzali 4. řadu za 15€, jednak nám to vyhovovalo a hlavně bližší lehátka už volná stejně nebyla – na pláži jsme se povalovali do 14.30h, pak se busem přesunuli do přístavu (jezdí každých cca 20min), nasadili holky na shuttle a šli ještě prozkoumat trochu centrum, času už moc nebylo, tak jsme to vzali doslova poklusem kolem Palazzo Civico až k Orto Botanico, došli až k Teatro Massimo a tady jsme to otočili a šli zpět k přístavu pořídit ještě místní pamětní magnetku opět za 1€ (pobavilo mě, že italsky se řekne magnetka calamity)

Palma de Mallorcatady už jsme jednu dvoudenní přestávku na lodi měli (i když poznávat by stále bylo co), tak Báru jsme nechali v tom 36st. vedru na lodi a jen s Terkou se vydali na rozžhavenou pobřežní procházku od lodi ke katedrále, je to nějakých 5km a je to příjemná procházka (pokud tedy není 36st :-)) cestou padli veškeré zásoby pití, co jsme si z lodi vzali s sebou. – dalo by se jet i taxíkem, v přístavu je vyvěšená tabulka s tarify a od přístavu do centra je pevná sazba 10€ (v noci 12€), MSC nabízí placený shuttle za 12,90€ dosp./10,90€ dítě

– měli jsme v baru pod katedrálou spicha s Radkou z Orbionu, trpělivě tam na nás přes hodinu čekali, než jsme se uřícení zjevili, tady jsme si rádi ve stínu a osvěžování rozprašovanou vodou dali džbánek Sangrie a příjemně pokecali
– po rozloučení jsme si šli prohlédnout katedrálu a staré město okolo a zpět už jeli taxíkem za 10€

Valencia kotví se daleko,nedá se jít pěšky, do města je to daleko, je možné využít shuttle od MSC za 12,90€ dosp./9,90€ dítě z přístavu do centra ke Calle Pintor Lopez nebo taxi, kde je sazba k Aqua nákupnímu centru za 10-12€ (velmi výhodné nákupy v poloprázdných značkových obchodech – co je nad 10€ už je drahé ;-)) nebo do historického centra cca 18€.
Hlasováním se v naší bandě rozhodlo zajet na nákupy, bylo strašné vedro, na pláž to bylo daleko a prohlídku města uděláme někdy příště.

Marseille – opět se kotví dost daleko od centra, shuttle od MSC za 15,90€ dosp./9,90€ dítě z přístavu ke starému přístavu, při více jak se vyplatí taxi, sehnali jsme taxi pro 6 os 5€/os (celkem 30€), zpět se nám podařilo sehnat taxi pro 6 lidí za 25€ (museli jsme v jedné z restaurací rukama nohama -anglicky tu prostě nikdo nemluví- poprosit, zda by nám nezavolali takhle velké taxi, na ulici jsme na něj štěstí neměli), klasické osobní auto 20€ pro max. 4 lidi bylo za 20-25€ – taxi nás odvezlo do starého přístavu k zastávce lodě na If – rodinná jízdenka 7,80€ (2dosp. + 2děti), jinak 10€/os., vstup na If 5,50€, do 26ti let překvapivě zdarma

– v plánu jsme měli ještě vyjet vláčkem nahoru ke katedrále Notre Dame, ale po příjezdu zpět z ostrova jsme měli už jen 1,5h volno, tak jsme sotva zvládli pokoupit levandulové suvenýry, poslat pohledy a projít se k opeře. Aspoň víme, že příště budeme za zastávku lodě v Marseille moc rádi
– od Marseille jsme nic moc nečekali, ale nakonec z toho byla zastávka, na kterou máme nejlepší vzpomínky, příště máme v plánu čapnout i plavky a otestovat někde koupání v té nádherné azurově modré barvě moře (už chápu, proč azurové pobřeží :-)), všimli jsme si, že loďkou, která zastavovala na If jelo i spousta lidí s plážovým vybavením a vystupovali na sousedním ostrůvku na Port Frioul
– a jen pro zajímavost: po připlutí lodě k If čeká na turisty místní obsluha a ptá se na jazyk tištěného průvodce, my jen tak ze srandy plácli, že chceme v češtině a ejhle – měli ho 😀

Ke 20.7.2015 skončil MSC club přeměnou na MSC Voyagers, my jsme ale ještě stihli s naší stříbrnou kartou využít na lodi 1h zdarma v sauně, zní to trochu sadomasochisticky v těch vedrech co venku byli :-), ale říkali jsme si, že kdoví,
jak to příště bude (to jsme ještě o změně neměli tušení) a navíc jsme měli saunu úplně pro sebe 🙂
Na Preziose jsou k dispozici 3 různé sauny vč. parní + frigidarium (ledárium), které v tom vedro přišlo vhod. Jinak pro ty, kdo by chtěli vyzkoušet, tak stačí na recepci fitness odevzdat MSC palubní kartu (kontrolovali obě, mou i manželovu, jestli máme silber úroveň), vyfasovali jsme klíčky od skříňky, ujala se nás asijská Aurea pracovnice a k šatnám nás odvedla, tam jsme ve zvyku z jiných saun ze sebe všechno shodili, zabalili se do ručníku a vzali si další ručník pod sebe do odpočívárny.
Co nás překvapilo před vstupem do sauny, tak je na cedulce u sauny uvedeno, že se máme saunovat v plavkách, v každé jiné sauně je to naopak… byli jsme tu úplně sami, tak jsme se zařídili po svém 🙂

Servírované večeře jsme měli v 1. vlně od 19h, moc jsme se na ně těšili, ale o to víc jsme byli zklamaní. 1) vyfasovali jsme umístění stolu až úplně vzadu u vchodu, kam nosili číšníci prázdné

talíře, takže jsme byli úplně mimo veškeré dění, možná by to mohla být výhoda, že tu nebyl takový šrumec, ale oni na nás zapomínali i číšníci, i na nápoje jsme čekali 20min, první den (a to spousta lidí na servírovanou vůbec nešla) jsme strávili na večeři přes 2h :-o, vrchol byl, když jsme druhý den přišli a číšníci po nás chtěli vidět kartičku, že jsme si prý sedli ke špatnému stolu, oni nás zkrátka nepoznali, no a když už teda uznali, že sedíme správně, tak nám jídelní lístky otevřeli na španělštině, ačkoliv se ptali, v jakém jazyce to chceme :-/ navíc jídlo se mi nezdálo tak pěkně nazdobené, jako u předešlých plaveb, ani nebylo co fotit, protože třeba rizotto vypadalo jak kejda, zkrátka jen bílá hrouda rýže, bez jakéhokoliv dozdobení, stačilo na talíř přidat lístek nějaké bylinky…. no, nikdy jsem nečekala, že to někdy uděláme, ale další den už jsme šli na bufetovou večeři.

Jinak se nám plavba moc líbila, samozřejmě je velký rozdíl množství lidí na Preziose oproti předešlým komorním lodím (Sinfonia, Armonia), ale i tady jsme si uměli najít klidné místo a např. večery jsme netrávili v Safari lounge, kde byly animátorské akce, ale seděli jsme v poklidu v pizzerii, kde byly obsazené max. 2 stoly, hrála tlumená hudba a obsluha stíhala 🙂 Co jsme si všimli, tak třeba Sport bar také zel prázdnotou, tak dlouho jsme plánovali, že si tam na jeden večer půjdeme sednout, až jsme to nestihli. Na snídaně jsme chodili hned po rozednění, takže na bufetu bylo volno, oběd jsme volili mimo špičku, kdy se zrovna naloďovalo, vyloďovalo apod. a hlavně jsme si hledali místo úplně až na zádi, kde byl větší klid a chodil se sem stravovat hlavně personál.
V divadle se nám moc líbilo představení Alice in Wonderland, rozlučkový program byl na téma Avatar, ten nás tolik neuchvátil, pak byly večery věnované italským songům, to bylo taky pěkné, Queen – to byla docela katastrofa a klavírní večer, ten se nám taky moc líbil.

Mohlo by se vám také líbit